Soukromá zastávka Pivovar Kocour

Zastávku nedaleko pivovaru nechal vybudovat jeho majitel Josef Šusta. „Měla by sloužit veřejnosti, širokému okolí," řekl Šusta. Podle jeho slov se pivovar připojil k radnici, jejíž představou bylo vybudovat ve městě dvě nové zastávky. „Spoustě lidem se to zdálo jako bláznovství, bylo i spousta fandů," dodal.

Šusta je železničním nadšencem a po rozjezdu svého podnikání v autodopravě si začal plnit své klukovské sny. Koupil chátrající keramičku a proměnil ji v pivovar s restaurací. Do přilehlého bývalého kaolinového lomu nastěhoval celou řadu domácích zvířat, která tu dnes obdivují děti. Do keramičky vedla železniční vlečka. Šusta si obstaral dva lůžkové vlakové vozy, vyřazené z moskevského rychlíku, nechal je zrenovovat a oba dnes slouží pro přenocování hostů.

„Jakmile jsme se dozvěděl, že se na blízkém starém nádraží chystá stavba nového nástupiště, napadalo mě, že by nová zastávka mohla usnadnit cestování obyvatelům v okolí pivovaru a zároveň by k nám vlakem mohli jezdit lidé na pivo," uvedl Šusta. Kolik ale vybudování zastávky stálo, neprozradil.

Zastávku navrhla architektonická kancelář DOMYJINAK. „Inspirací formy zastávky nám byly historické pivní bedny, které navozují souvislost stavby s pivovarem, pro materiálové řešení z rezavého plechu pak industriální charakter areálu," vysvětlil motivaci tvůrců architekt Petr Šikola. Přístřešek je vyroben z masivních dvoucentimetrových plátů rezavé oceli se zamýšlenou patinou, v nichž je vyvrtané množství otvorů. Ty tvoří logo pivovaru Kocour.

Na zhruba 60 kilometrů dlouhé trati z Liberce přes německou Žitavu do Varnsdorfu jezdí od prosince 2013 jediný dopravce – německý Vogtlandbahn. Nasadil nízkopodlažní soupravy, zvýšil komfort pro cestující a vlaky jezdí rychleji.

Autor: ČTK