Okruh po Varnsdorfu číslo 5

Hlavní cíle: Studánka, prameny Křinice, Petružálkovy kameny, rybník Světlík, větrný mlýn Světlík

Délka trasy: pěšky: 18,4 km (od náměstí k náměstí) nebo 7,8 km od autobusové zastávky Studánka (od zastávky k zastávce)

Čas trasy: velký okruh: 5-6 hodiny se svačinou, focením a odpočinkem, malý okruh: 3-4 hodiny

Občerstvení po cestě: Restaurace Střelnice – u náměstí

Kočárek: Ano, od autobusu k prameni po modré turistické cestě, ke Světlíku po cyklostezce, zbytek naší trasy ne

Kolo: Ano

Otevírací doba: celoročně

Delší varianta trasy začíná na náměstí E. Beneše, kdy se vydáte na Studánku po modré turistické cestě nebo zvolíte kratší variantu trasy a na Studánku pojedete autobusem (autobusová zastávka je hned vedle náměstí E. Beneše a pojedete na zastávku Varnsdorf - Studánka). Pokud zvolíte delší pěší tůru, vydáte se po modré kolem místního hřbitova, kde jsou pochovaní místní umělci, přes Světliny dojdete na Studánku. Jen malé upozornění, cesta v podzimních měsících je v jedné části více bahnitá.

Na Studánce se obě varianty cest pojí a prvním cílem je zdaleka viditelný, monumentální kostel sv. Františka z Assisi na Studánce, který byl postaven pro 700 věřících. Kostel měl údajně sloužit jako zastávka při pouti do Baziliky Panny Marie ve Filipově, protože obcí Studánka vede hlavní silnici do Filipova. Než se vydáte dále, můžeme se občerstvit a využít přístřešek s posezením u kostela.

Od kostela se vydáte opět po modré, kousek půjdete po hlavní silnici směrem na Krásnou Lípu. Ale po cca 250 metrech odbočíte vpravo na cestu - stále po modré, která  vás dovede až ke třem studánkám a pramenům Křinice. Po cestě se můžete dívat  na lidovou  architekturu podstávkových domů, která je v tomto regionu jedinečná.

Když vejdete do lesa, tak odbočka ke třem studánkám je cca po 750 metrech. U třech studánek můžete chvíli pobýt, občerstvit se v přístřešku vybudovaném kolem první studánky, napít se pramenité vody. Hned za největší studánkou, můžete objevit ještě dvě další. Opodál je stůl a lavice.

Od třetí studánky pokračujte neznačenou lesní cestou k hlavní silnici (Studánka-Krásná Lípa). Přejděte silnici a pokračujte po neznačené lesní cestě, která se nazývá Štěrková cesta. Po ní dojdete až k rybníku Světlík a mlýnu Světlík. Po cestě se můžete kochat výhledem na Petružálkovy skály, Jedlovou nebo Křížovou horu. Po levé straně uvidíte rybník, kolem kterého bývá vždy mnoho rybářů a opodál už můžete vidět mlýn, který je mnohem zajímavější než se na první pohled zdá.

Větrný mlýn Světlík byl postaven roku 1843. Jedná se mlýn holandského typu a je jediným z největších dochovaných větrných mlýnu v České republice, který má zachovalou i technickou výbavu. Mlýn je technickou i kulturní památkou zapsanou v seznamu památek.  Více o mlýnu se dočtete na informační tabuli za mlýnem. Pozor - mlýn je v soukromém vlastnictví, na  pozemek je zákaz vstupu. Kousek od mlýnu můžete vidět zachovaný křížek.

Od větrného mlýnu se vydáte cyklistickou stezkou 3013 (Cesta k rašeliništi), po ní dojdete k zastávce Varnsdorf, Studánka - STS (autobusem č. 407 z Krásné Lípy se můžeme vrátit zpět do Varnsdorfu). Pokud zvolíte delší trasu, pokračujte po cyklotrase dál až narazíme na modrou turistickou cestu a vydáte se doprava. Po značené trase dojdete zpět ke kostelu. Zde můžete zvolit mezi jízdou autobusem (z Rumburku směr Varnsdorf č. 410) nebo pokračováním po modré turistické cestě.

Pokud se chcete držet modrého značení, dojdete do Varnsdorfu ke starému vlakovému nádraží. Pokud nechcete jít stejnou cestou a jste trochu dobrodruzi, tak až v lese slezete prudký kopec, vydejte se po neznačené lesní cestě doprava a dojdete na značenou zelenou turistickou cestu, která vás také dovede ke starému vlakovému nádraží. Po cestě se můžete kochat výhledy na Varnsdorf, uvidíte kontrast zeleně a průmyslu v našem městě.